Nadat het onderwerp ‘stroomkring’ tijdens de theorielessen was afgerond, werd het tijd om al het geleerde in de praktijk te brengen. Leerlingen mochten hun natuurkundig en technisch inzicht, vaardigheid en creativiteit omzetten in een zelfgemaakt, werkend product: een echt werkend alarmkastje.

Om dit te realiseren moesten de leerlingen een werktekening gaan “lezen”. De maten die daar genoemd werden overbrengen op de uitgedeelde materialen. Dan zagen, boren, schuren en met houtlijm tot een kastje maken.

Daarna het alarm en de batterijhouder (AA-batterij) bevestigen en verbinden met de stroombron. Dat moest met een soldeerbout en soldeertin. Zat alles vast? Dan testen of alles werkte. Het inschakelen van de markante alarmtoon ontstaat op het moment dat een rond staafje, dat bevestigd is aan een doorzichtige struikeldraad, uit zijn verankering wordt getrokken waardoor de (eenvoudige) stroomkring gesloten wordt.

 

Op deze wijze worden de leerlingen enthousiast gemaakt voor het vak, maar zien ze ook tegelijk dat theorie en praktijk bij elkaar horen.

 

Ook het bedienen van de machines en het gebruik van gereedschap is voor veel leerlingen een eerste kennismaking.

Al met al een leuk onderwerp waar hard gewerkt moest worden om het werkend te krijgen en het moest natuurlijk wel op tijd af.