Vindingrijke leerlingen

De leerlingen hadden zich tijdens de lessen Nederlands voorbereid. Ze moesten een boek vinden dat paste bij de hun toegewezen groep en het thema. Daarnaast werd creativiteit van hen gevraagd. Hoe begin je zo’n voorleesles, welk gedeelte lees je voor en wat laat je de leerling als verwerking na het voorlezen doen? Er werd wat gewikt en gewogen in die lessen. Een kleurplaat na het voorlezen? Nee jongens, dat is te simpel. Het moet minimaal een kleurplaat met extra’s zijn. Dan blijken deze leerlingen vindingrijk. Een boek waarin gevoetbald wordt? Nou, dan begin je de les met een bal over te gooien en de leerling die hem vangt, moet iets zeggen dat met de natuur te maken heeft. Wie na het voorlezen de winnaar van de quiz is, krijgt de voetbal. Of in de kleutergroep een prentenboek voorlezen over een verlegen vogeltje? Dan maak je daarna samen met de leerlingen een vogeltjesslinger. In de hogere groepen speel je galgje of maak je een woordzoeker. Alles moest verband houden met het thema van het voorleesboek. Dit vroeg denkwerk van onze leerlingen.

Enthousiasme op de basisscholen

De scholen ontvingen ons met open armen. We voelden ons enorm welkom. De leerkrachten genoten samen met hun kinderen van de ‘grote’ leerlingen die een voorleesles kwamen geven. Het mes snijdt zo aan twee kanten. Voor de basisschool is het een leuke openingsactiviteit van de Boekenweek en worden leerlingen warm gemaakt om het boek dat is voorgelezen zelf te lezen of te kopen. Een ouder schreef: ‘Onze dochter uit groep 5 heeft tijdens het avondeten in geuren en kleuren verteld over het boek dat was voorgelezen. Een spannend boek over een bende in de jungle.’

Lang leve lezen!

Onze examenleerlingen ontdekken dat lezen helemaal niet saai is en bovendien doen ze een positieve ervaring op die hun zelfvertrouwen vergroot. Kijk eens naar wat er gebeurt als je voorleest! Hopelijk is zo een goed fundament gelegd voor het lezen van de andere boeken in de vierde klas en voor hun latere lees-leven. Voorlezen is heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen op cognitief en sociaal-emotioneel gebied.

 

Het is een groot succes geworden. De meeste leerlingen genoten ervan en kwamen enthousiast vertellen hoe leuk de basisschoolleerlingen hun ‘les’ gevonden hadden. Er werd veel geleerd. Zo vertelde een groepje jongens aan het eind: ‘Volgende keer moeten we ons toch iets beter voorbereiden’. Maar, dan heeft de ervaring je wel wijs gemaakt! Leren in optima forma!

 

Beide basisscholen hebben gevraagd om volgend jaar terug te komen. Wie weet kunnen we deze activiteit uitbreiden naar andere scholen. Lang Leve Lezen!

 

mevrouw A.J. Vogel- de Pagter