We hebben met verschillende acties geld opgehaald voor projecten die we in Malawi hebben bezocht en waaraan we hebben meegeholpen. Zo hebben we een pomp aangesloten om een waterput in werking te zetten en hebben we nieuwe matrassen gegeven aan de kinderen van een blindenschool.

Reis Malawi Beroepencollege De Swaef

Het reizen op zich was al een belevenis, zoals het vliegen met onze leerlingen, waarvan de meesten nog niet eerder hadden gevlogen.

Op de heenreis zagen we de zon opkomen boven Afrika. Bij aankomst in Lilongwe was het eerste wat we zagen de prachtige paarse bomen en hadden we onze eerste ontmoeting met Hans en Gerrie Kasbergen en Daniël Nyirenda, onze gastheren en gastvrouw in Mzuzu.

In Afrika reisden we per bus, waarmee we de bergen met 40 km/h beklommen. Hierdoor hadden we tijd genoeg om ondertussen om ons heen te kijken: vrouwen met manden op hun hoofd en een kind op hun rug, mannen die met stapels hout van 2 meter hoog op hun fiets langs de weg lopen en levende kippen of zelfs een geit achter op de motor.

De zondagen in Malawi

Aangekomen op Rose Falls in Mzuzu hebben we de kamers verdeeld en gingen we vroeg naar bed, omdat het de volgende morgen alweer vroeg dag was. Om 06.00 uur ging de wekker, zodat we op tijd waren om de kerkdienst van 08.00 uur te bezoeken. We zijn twee zondagen in Malawi geweest en hebben twee verschillende kerkdiensten meegemaakt. Een verschil met de kerkdiensten in Nederland is dat er veel wordt gezongen, vaak ook met de nodige bewegingen. Ook hebben we (in het Engels) een Bijbelstudie gedaan met de jeugdvereniging. Mooi om te ervaren dat ook met een taalbarrière we met elkaar konden spreken over dezelfde God.

De projecten

We hadden een vol programma, waarbij het hoofdproject de waterpomp was waarmee schoon drinkwater getapt kan worden. Er is gemetseld aan een buitenaanrecht, terwijl andere leerlingen gezorgd hebben voor de elektriciteit in het ziekenhuis. Van een ander ziekenhuis is het dak geverfd, een koelkast gemaakt en van de organisatie in Malawi zijn de motorfietsen gerepareerd. Ook hebben we een boomplant-programma bezocht en zijn de leerlingen nog per profiel op pad geweest.

Reis Malawi Beroepencollege De Swaef

Het bezoek aan een wildpark, waar we o.a. nijlpaarden en olifanten hebben gespot, was een rustpunt waar we de vele indrukken even konden laten bezinken.

Zo zijn de dagen omgevlogen en voor we het wisten gingen we weer richting Nederland met een tussenstop aan Lake Malawi. Daar hebben we overnacht om de omschakeling met het westen niet al te groot te laten zijn.

Na een voorspoedige terugreis zijn we allemaal weer veilig thuisgekomen. We kijken terug op onvergetelijke ervaringen en herinneringen, waarbij er contacten zijn gelegd voor het leven.