Woont u in Zuid-Holland en reist uw kind met het OV naar school?

Dan kunt u via school een voordeliger busabonnement aanvragen. Dit is goedkoper dan wanneer u dit zelf rechtstreeks bij een vervoerder regelt. Wij werken hiervoor samen met Connexxion. Zij verzorgen het abonnement in samenwerking met alle vervoerders in Zuid-Holland (behalve NS).

 

Welke abonnementen zijn er?

  • Schoolabonnement: voor het hele schooljaar;
  • Examenabonnement: speciaal voor examenkandidaten;
  • Winterabonnement: geldig vanaf de herfstvakantie tot de voorjaarsvakantie.

 

Deze eerste twee schaft u voor het begin van het schooljaar aan (voor of tijdens de zomervakantie). Het winterabonnement kunt u tot en met de herfstvakantie 2025 aanvragen.

 

De communicatie en de facturering gaat via school. U krijgt van ons de factuur na de zomervakantie; deze kunt u in termijnen betalen.

Geldig in Zuid-Holland

Voor alle leerlingen woonachtig in Zuid-Holland kan een abonnement besteld worden.

Met het abonnement kan gereisd worden in Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden, Duin- en Bollenstreek, Leiden, Rijnstreek en Midden-Holland, Hoeksche Waard, Goeree-Overflakkee, Metropoolregio Rotterdam/Den Haag.

  • de bussen van Connexxion
  • de trams en RandstadRail van HTM
  • de bussen van HTMBuzz
  • de bussen, trams en metro van RET
  • de bussen van Arriva
  • de bussen van Qbuzz
  • de bussen van EBS
  • buslijn 195/295 (Rotterdam-Utrecht v.v.) van Syntus
  • de (NS-)trein
  • de nachtbussen, OV-taxi en trein van Arriva
  • op Bravo (Arriva) bussen komende of gaan uit of naar Brabant
  • de RET BOB-bus en RET Fast Ferry
  • de nachtbussen van HTMBuzz
  • op de Waterbus

Hoe vraag ik het abonnement aan?

Het abonnement bestelt u rechtstreeks via de portal van Connexxion*. (Zie het stappenplan hieronder). U kunt een abonnement aanvragen vanaf ca. 1 augustus 2025.

 

U heeft hiervoor nodig:

  • Het leerlingnummer van uw kind (let op: vul dit nauwkeurig in!);
  • Het kaartnummer van de persoonlijke OV-chipkaart met pasfoto (vraag deze op tijd aan via ov-chipkaart.nl);
  • De juiste zone en sterwaarde, te vinden via: zonetool.nl

 

Wat gebeurt er na de aanvraag?

  • U ontvangt een orderbevestiging per e-mail van Connexxion;
  • Het abonnement wordt klaar gezet om op te laden bij een OV-laadpunt;
  • Na het opladen kan uw kind direct reizen;
  • De factuur ontvangt u na de zomervakantie via school;
  • Betalen in termijnen is mogelijk.

 

Extra informatie over bestelwijze en gebruik

  • De prijs voor een abonnement wat op de prijslijst vermeld staat, is exclusief € 15,00 administratiekosten. Door het aanvragen van een abonnement bij Connexxion, ontstaat er een betalingsverplichting aan Scholengroep Driestar-Wartburg. U ontvangt een factuur van de scholengroep met een betalingstermijn van 14 dagen. Het is ook mogelijk om in termijnen te betalen.
  • De drie varianten (schooljaar-, examenjaar- of winterabonnement) van de scholierenabonnementen hebben een eigen vaste ingangs- en einddatum.
  • De scholier is zelf verantwoordelijk voor het tijdig ophalen van het abonnement bij een ophaalautomaat.
  • Defecten aan kaarten of verloren kaarten worden afgehandeld via ov-chipkaart.nl. Op een vervangende kaart wordt het abonnement automatisch overgezet.
  • Verloopt de OV-chipkaart voor of vlak na de ingangsdatum van het abonnement? Vervang deze dan eerst alvorens het abonnement te bestellen. De scholier of de aanvrager van het abonnement is zelf verantwoordelijk voor een geldige persoonlijke OV-chipkaart.
  • Om een abonnement te wijzigen of stop te zetten hanteert Connexxion een opzegtermijn van 1 maand. De startdatum van het reisproduct is hierbij bepalend. Een aanpassing van het abonnement geeft u rechtsreeks door aan de school en annuleert u zelf in het portal van Connexxion. Na het uploaden bij een ophaalpunt kan er eventueel een nieuw abonnement aangevraagd worden.

 

Heeft u vragen over de bestelprocedure, zones of sterwaarden of heeft u andere vragen? Neem dan contact op met Margret Nobel, te bereiken via MGKNobel@driestarwartburg.nl

 

* U bent zelf verantwoordelijk voor het invullen van de juiste gegevens bij aanvraag van een abonnement. Het invullen van onjuiste gegevens leidt tot extra kosten die Scholengroep Driestar-Wartburg in rekening zal brengen bij de ouders.

Busvervoer Westland, Maassluis en Vlaardingen

Wilt u meer weten over busvervoer voor leerlingen van de Revius uit het Westland, Maassluis of Vlaardingen? Klik dan op de button hieronder.